גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הופעות מוזיקה קלאסית

הקאמרטה הישראלית ירושלים - יוהאנס פאסיון

ארכיון תאריך: 17 מרץ 2014

משך: שעתיים ו-20 דקות, כולל הפסקה

אבנר בירון: מנצח
אביטל דרי: מצו סופרן (ישראל)
רויטל רביב: סופרן (ישראל)
דניאל יוהאנסן: טנור (אוסטריה)
פיטר הארווי: בס (אנגליה)
מקהלת אקדמיית השירה מציריך (שוייץ)

יוהן סבסטיאן באך (1750-1685), שיש הרואים בעצם הופעתו עלי-אדמות התגלות אלוהית ממש, מוזיקלית כמובן, כתב כנראה שלושה פסיונים. שניים בוודאות - ה"מתיאוס (מתי) פסיון" ו"היוהאנס (יוחנן) פסיון" שאותו שמענו אמש; וכנראה גם את "הבשורה על-פי לוקאס" (אם כי יש ספק אם היא נכתבה באמת על-ידו).

 הפסיון הוא סוג של אורטוריה (חיבור מוזיקלי דרמטי על נושא דתי) שמתמקד בסיפור רדיפתו של ישו וצליבתו. הפסיונים עוסקים בקטע זה או אחר בשעותחייו האחרונות של ישו. ב"יוהאנס פסיון", ישו, היושב לסעודה עם תלמידיו, נעצר בידי שומרי המקדש היהודים, אנשיו של הכהן הגדול, ומוסגר לנציב הרומאי פונטיוס פילטוס. היהודים דורשים את הוצאתו של ישו להורג, בתואנה שהוא מציג עצמו כבן האלוהים. דבריו של ישו על מלכות השמים הקרבה מוצגים בפני פילטוס כיומרתו של ישו להיות "מלך היהודים", וככזה הוא מורד במלכות. פילטוס דווקא מתרשם מישו ומחפותו, אך נכנע ללחץ היהודים הדורשים שוב ושוב להמיתו, וצולבו למוות. 

      עניינם של הפסיונים מתמקד ברגשות האדם נוכח יסוריו של ישו הנוצרי. והמוזיקה, כמו גם קטעי התמליל הלא-סיפוריים, גדושים בסמלים המבטאים כפרה, חמלה, ומסירות, ואת אסירות התודה לישו על שבאהבתו וביסוריו כיפר על חטאי האדם.

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter