גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

מוזיקת עולם

פסטיבל העוד, מופע סיום: מוסיקה עממית מיסטית טורקית

ארכיון תאריך: 9 נובמבר 2013

משך: שעה וחצי

סבחאת אקקיראז, חברת הפרלמנט הטורקי, היא מן המבצעות הדגולות ביותר של המוסיקה הטורקית העממית – ונחשבת גם לאחת היוצרות והמבצעות החשובות ביותר בעולם המוסיקה האתנית בכלל. זו הופעת הבכורה שלה בישראל.

את ראשית הכשרתה המוסיקלית קיבלה אקקיראז בבית משפחתה. מורתה הראשונה היתה הסבתא-רבתא שלה, פירדווס חאנים, מן הנציגות הבולטות של סגנון השירה העממית העלווית-בקטאשית. סגנון זה קשור לזרם השיעי העלווי, שמקורו במאה ה-13, ואשר מייצגיו הם המשוררים האג'י בקטאש ויונוס אמרה. במסורת הבקטאשית, נשים וגברים עורכים את הטקסים הדתיים יחד, תוך כדי ריקוד, ופונים זה אל זה בשם "דוסט" – חבר הנפש, חבר אמת. "דוסט" הוא גם שמו של אלוהים, והוא מופיע ברבים משיריה של אקקיראז ומעיד עליה כזמרת עלווית. אקקיראז המשיכה ולמדה לצד בני משפחה נוספים, והעמיקה גם בעולם השירה העממית האנטולית. כנערה, היגרה עם משפחתה לגרמניה – אך בראשית שנות השמונים שבה לטורקיה ופצחה בקריירה מוסיקלית מפוארת, המתמקדת בעושר הסגנוני של המוסיקה העממית האנטולית.

אקקיראז הקליטה יותר מעשרים אלבומים, הופיעה ברחבי העולם וזכתה לפרסים רבים, ובהם פרס פרפר הזהב 2010 למופע המוסיקה העממית הטוב ביותר בטורקיה. היא השתתפה בפרויקטים מוסיקליים רבים בטורקיה ומחוצה לה. הופעתה החד-פעמית בישראל תנעל את פסטיבל העוּ ד.

משתתפים
סבחאת אקיראז - שירה
תיאר ארדאם - סאז וקולות
סוואש גווטפה - סאז וקולות
מוסטפה דוגאן - סאז בס
מהמט סריאלטון ניי - דודוק וזורנה
אלסאן אוזן אסלאן - כלי הקשה

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter