גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

תיאטרון הקאמרי - ריצ'רד השני

ארכיון תאריך: 1 מרץ 2013 - 23 יולי 2013

משך: שעה ו-40 דקות

"ריצ'רד השני" שנכתב בערך בין השנים 1591 - 1596 הוא הראשון מבין שמונת המחזות ההיסטוריים של שקספיר המתעד את עלייתה של שושלת בית לנקסטר לכס המלכות. המחזה עוקב אחר הדרדרותו ונפילתו של המלך ריצ'רד השני והחלפתו על ידי המלך הנרי הרביעי (הנרי בולינגברוק). הנרי בולינגברוק, בן דודו של ריצ'רד, מנהל ויכוח נוקב עם תומס מובריי, דוכס נורפוק, ושניהם רוצים שהמלך ישפוט ביניהם. המריבה פרצה לאחר שבולינגברוק האשים את מובריי בבגידה. שני האצילים מזמינים זה את זה לדו קרב, למרות התנגדותם של ריצ'רד וגונט - אביו של הנרי. ריצ'רד מפסיק את הדו-קרב בתחילתו וגוזר על שני האצילים גלות מאנגליה. בולינגברוק מוגלה ל 6 שנים ומובריי מורחק מארצו לעולם. החלטה זו של המלך, שהיא אקט של עורמה פוליטית, יכולה להיתפס כמישגה הראשון שלו בשרשרת של טעויות שתוביל להדחתו ולמותו.

ג'ון גונט, אביו של הנרי בולינגברוק מת וריצ'רד משתלט על אדמותיו וכספו. צעד זה מקומם את האצולה האנגלית המאשימה את ריצ'רד בבזבוז כספי הממלכה, בהשתלטות על רכוש (שעל פי דיני הירושה הגיע להנרי בולינגברוק) כדי לממן מלחמה באירלנד, בגזילת כספי מסים מהעם, ובהטלת קנסות על בני האצולה בעבור פשעים שביצעו אבות אבותיהם. אנשי האצולה מסייעים לבולינגברוק לחזור לאנגליה ומתכננים להדיח את ריצ'רד מכסאו. ובכל זאת נותר קומץ נאמנים וביניהם בושי, גרין והדוכס של אומרל, שהוא בן דודם של ריצ'רד ובולינגברוק. המלך ריצ'רד יוצא לאירלנד כדי לעמוד מקרוב על מהלך המלחמה המתנהלת שם. בולינגברוק, שזוכה לתמיכה רחבה מצידם של האצילים ושל פשוטי העם, מנצל את ההזדמנות כדי לאסוף צבא ולפלוש לחופה הצפוני של אנגליה.
כשריצ'רד חוזר בולינגברוק תובע ממנו להשיב לו את אדמותיו ותוך כדי מניפולציה של האצולה ריצ'רד מודח ובמקומו מוכתר בולינגברוק כמלך הנרי הרביעי. ריצ'רד, המנסה להאחז בזכותו האלוהית לכתר, נאלץ להתעמת עם המציאות הכואבת של אובדן המלוכה, בד בבד עם אובדן עצמאותו ומעמדו. ריצ'רד נשלח למאסר במצודה ומאוחר יותר הוא מוצא להורג בנסיבות מעורפלות, ולא כתוצאה מפקודה ישירה של המלך החדש. המלך הנרי מוקיע את המעשה ונודר לערוך מסע צלב לארץ הקודש כדי להיטהר מחלקו ברצח ריצ'רד. כשהמחזה מסתיים מתברר לנו כי מלכותו של המלך החדש הנרי הרביעי החלה במזל רע.

"ריצ'רד השני" נחשב לאחד המרגשים והפיוטיים בקובץ המחזות ההיסטוריים. שקספיר לוקח את המלך המיוחד הזה - שחש בדידות כואבת בשבתו על כס המלכות - למסע מפכח ומרתק של גילוי עצמי, נוכח כשלונו כמנהיג. המחזה נוגע בנושאים כשנאת אחים ושנאת חינם, ומעלה שאלה מוסרית רבת חשיבות: חובת הנאמנות לשליט המולך בחסד אלוהים, מול החובה להציל את המולדת ולהגן עליה מפני שליט מופקר, חסר-אחריות.

"כשריצ'רד השני, המודח, הוא אסיר בכלאו, נטוש ובודד, אין זה ריצ'רד שאני רואה שם, אלא כל המלכים המודחים בעולמנו. ולא רק המלכים עצמם, אלא כל הדברים שאנחנו מאמינים בהם, כל הערכים שלנו, כל האמיתות השחוקות, כל ההתפוררות של הציויליזציה - מצעדו של הגורל. כשריצ'רד השני מת מקיץ הקץ על כל מה שיקר בעיני. אני הוא זה שמת יחד אתו."
יוג'ין יונסקו


מאת: ויליאם שקספיר
תרגום: שמעון זנדבנק
בימוי: ארתור קוגן
תפאורה: ערן עצמון
תלבושות: אורנה סמורגונסקי
תאורה: יעקב סליב
תנועה: קרבות במה: גיל וינברג

משתתפים:
המלך ריצ'רד ה-II  - איתי טיראן
ג'ון מגונט, דוכס לנקסטר, דודו של המלך - יוסי גרבר
דוכס יורק, דודו של המלך  - דודו ניב
הנרי בולינגברוק, דוכס הרפורד, בנו של גונט- גיל פרנק
דוכס אומרל, בנו של יורק - ערן מור
תומס מוברי, דוכס נורפוק - אלון דהן
המלכה איזבל, אשתו של ריצ'רד - הלנה ירלובה
הרוזן של נורתמברלנד - אלי גורנשטיין
הנרי פרסי, בנו  - אביהוד תדהר
ההגמון של קרלייל  - אורי רביץ
סר הנרי גרין - טל וייס
סר ג'ון בושי  - גיא אלון
לורד רוס  - גיל וינברג
גנן  - יוסי גרבר
עוזרים לגנן  - טל וייס, גיא אלון
סוהר  - אלון דהן

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter