הוסיפו !BRAVO למועדפים

קופת !BRAVO

  • לתשלום: 3221* או 072-275-3221
  • א׳-ה׳ 8:00-22:00, ו׳ 8:00-15:00, ש׳ 9:00-21:00
מוזיקה קלאסית

מקסים ונגרוב - מוסיקה והיקום

מקסים ונגרוב - מוסיקה והיקום
ארכיון תאריך: 29 דצמבר 2015

משך: שעתיים, כולל הפסקה

פ.ג.ק. הפקות: הזמנת כרטיסים לכל ההופעות

פ. ג. ק. הפקות גאים להציג:
מקסים ונגרוב. מוסיקה ויקום.
הקונצרט הבלתי רגיל של הכנר הוירטואוז הידוע מקסים ונגרוב.
"באך ופרנק בחשיכה"
פסנתר: שירה שקד
 
קונצרט בשני חלקים.  חלק ראשון והשני הוא בדיוק אותו הדבר.
בתוכנית:
י. ס. באך: פרטיטה מס' 2 ברה מינור לכינור סולו
ס. פרנק: סונטה לכינור ופסנתר
 
מדוע הקונצרט מועבר בחשיכה?
בדומה לאנשים עם ליקויי ראיה, שמפתחים חושים אחרים יותר - במיוחד חוש השמיעה – גם המאזינים בקונצרט זה מקבלים אפשרות נדירה להתרכז בהאזנה לצלילי המוסיקה ולגלות יופי חדש ומשמעות נוספת ביצירות המוכרות. זאת בזכות החשיכה שתפריד בין המוסיקה הטהורה לבין מרכיבי המופע שמלווים אותה תלבושות צבעוניות, תאורה חזקה ודברים נוספים המסיחים את דעתנו מהעיקר – המוסיקה.
האווירה המיוחדת שתשרור בקונצרט הזה, תעזור לכולנו להשתחרר מכל הגורמים שמפריעים ושמסיתים את דעתינו – ולא רק את חוש הראיה, אלא את כל התודעה שלנו. האווירה שתעזור להפטר מהתלות בגאדג'טים למיניהם – מהצורך לבדוק, לקרוא, לענות, ולהישאר מעודכנים בכל שעות היממה. החושך יעזור לנו להתרכז במוסיקה טהורה, לספוג אותה בכל החושים ולהרגיש את הדבר הכי חשוב שהיא יכולה להעניק לנו – יכולת להשתחרר מכבלי השגרה ואפשרות להתקרב לפן הרוחני שלנו.
מדוע נאזין פעמיים ליצירות בקונצרט?
כשאנו קוראים את ספרי המופת, ישנה נטיה לפנות שוב ושוב לאותן היצירות כדי להתעמק בגדולתם ולהפנים בצורה מלאה ככל האפשר את רעיונות המחברים.
את קטעי השירה האהובים עלינו אנו יודעים בעל פה, וחוזרים עליהם שוב ושוב, ובכל פעם מגלים בהם פן נוסף. כך גם יצירות המופת במוסיקה: בכל פעם שנאזין להם אנו מגלים לפנינו את השלמות והיופי שטמונות בהן. כוחה האדיר של המוסיקה מעודד את ההתפתחות הרוחנית והמודעות העצמית של האדם.

לפני כשנה אמר מקסים ונגרוב בראיון: "יותר חשובה לי האיכות מהכמות". לא רק איכות המוזיקה, אלא גם איכות התחושות. כשאנו מאזינים למוזיקה בדמדומים, ללא תאורה על הבמה, אנו מגרים את התחושות והרגש. מקסים ונגרוב מגיע לישראל עם פרויקט מהפכני ובלתי רגיל- "הופעה בדמדומים, ללא תאורה על הבמה"- לאלה שרוצים להיכנס כל כולם למוזיקה, לחוש את האומנות של ונגרוב, להבין את הצדדים הנסתרים של המוזיקה והתחושות של האומן.
  
ונגרוב אדם קוסמופוליטי, אך הוא הפך לאחד הסמלים של ישראל. לו"ז הופעותיו כה עמוס, הן ככנר והן כמנצח, עד שהוא נאלץ לגור בו זמנית בכל מדינות אירופה. יחד עם זאת, הוא מצליח לשלב בפעילותו גם הדרכה וליווי של פסנתרנים צעירים. ונגרוב הוא מוזיקאי דגול, סופרסטאר עולמי. הופעותיו מלאות אנרגיה ותשוקה, ואף הקהל הכי פלגמטי מריע במחיאות כפיים סוערות. ונגרוב הוא וירטואוז וניחן בכריזמה בלתי רגילה. הוא מרתק את הקהל. סוד ההצלחה העולמית שלו הוא עצם היותו כישרון ענק שתמיד מופיע עם הרבה רגש ותשומת לב לקהל המאזינים.
 
ונגרוב הוא כישרון של אחד לדור. "הכינור זו שפת האם שלי"- אומר ונגרוב. "תמיד אחזור אליו, אבל אני צריך לחקור גם אפשרויות אחרות, להתבונן במוזיקה מכיוונים אחרים. אם לא תהיה מוזיקה חדשה, היצירות הישנות יהפכו למיצגים במוזיאון וישתייכו לעבר. האנושות תמיד תזדקק ליצירות של מלחינים דגולים. המסורת חיה וחייבת להימשך. מוזיקאים לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים. צריך להחיות את מוזיקת הכינור, למנוע ממנה להישכח. צריך לעניין את הנוער, לקרב, לקרא להופעות."
 
מקסים ונגרוב מחיה את מוזיקת הכינור. מוזיקה נצחית, שיש לנגן אותה על כלי שהוא נצחי. בכל ביוגרפיה של ונגרוב שתמצאו, תוכלו לקרוא שהקשת של הכינור שלו הוענקה למוזיקאי הצעיר על ידי יאשה חפץ בכבודו ובעצמו. את "סונטת קרויצר" (ולא רק אותה) הוא מנגן על הכלי של סטרדיווארי משנת 1727.  
  
מקסים ונגרוב החזיק לראשונה כינור בגיל 4, התחיל להופיע בגיל 5, ומאז נמצא 35 שנה על הבמה. היות והוא החל לנגן כל כך מוקדם, הוא הצליח להגיע לרמה אוניברסלית. כל סגנונות המוזיקה הקלאסית קרובים ללבו, החל מבאך, וכלה במוצארט, מאהלר, פרוקופייב, ושוסטקוביץ'. הופעותיו מתאפיינות בשילוב נדיר של ביצוע אינטלקטואלי ועמוק, ווירטואוזיות. הוא מופיע באופן קבוע בפסטיבלים יוקרתיים בכל העולם. כישרונו ליצור לא יודע גבולות. הוא מבצע באופן מבריק את הרפרטואר הקלאסי והרומנטי, מוזיקת ברוקו ויצירותיהם של מלחינים  מודרניים.
 
ונגרוב היה רק בן 16, כאשר ניצח בתחרות הבינלאומית לכינור על שם קרל פלש בלונדון. עכשיו הוא בשנות הארבעים לחייו, והוא הוציא כ- 40 דיסקים. הוא מהמובילים ברשימת עשרת הכנרים הטובים בעולם. הביוגרפיה שלו מעוטרת בשמות של אולמות ושותפים מפורסמים לבמה, בפרסים בינלאומיים יוקרתיים כגון Diapason d’Or  וה- Grammy. כבר בשנת 1997 מקסים ונגרוב מונה לשגריר של רצון טוב מטעם UNICEF והפך למוזיקאי הקלאסי הראשון בתפקיד זה.
 
בתוכנית הופעתו בתל אביב בדצמבר 2015: יצירה קלאסית לכינור סולן - פרטיטה מס' 2 רה מינור של יוהאן סבסטיאן באך (בעלת אופי טרגי ועומק רב), וסונטה לכינור ולפסנתר של סזאר פרנק.
 
רומן רולן כתב על פרנק שהוא בעל נשמה טהורה וכריזמה כובשת. סזאר פרנק (1822-1890) הוא דמות מרכזית וייחודית במוזיקה הצרפתית. המוזיקה של פרנק משמעותית ויפה, מונפשת ברעיונות רוחניים, ומושלמת בתכנון שלה. פרנק נחשב לאחד ממייסדי המוזיקה הסימפונית הצרפתית, למרות שהוא עצמו בלגי ממוצא גרמני. הוא גדל כמוזיקאי בצרפת, והיה לדמות מרכזית בתרבות המוזיקה הצרפתית של המחצית השנייה של המאה ה-19. פרנק ייסד את ז'אנר המוזיקה האינסטרומנטלית בצרפת, בתקופה שבה האדירו את האופרה. הסונטה לכינור היא מרכיב קבוע באנסמבלים קאמריים. סונטה נוצרה על ידי המלחין בעשור האחרון לחייו, יחד עם קווינטט לפסנתר וקוורטט   לכלי מיתרים. כל 3 היצירות הן מהנחשבות במוזיקה הקאמרית בצרפת. פרנק העניק את הסונטה כמתנת חתונה למוזיקאי הראשון, שביצע אותה, הכנר הבלגי המפורסם אז'ן איזאיי. הסונטה של פרנק הייתה לאחת היצירות האהובות על איזאיי, שניגן אותה עד סוף הקריירה המקצועית שלו. היצירה גם הפכה גם לחלק מהרפרטואר של כנרים מפורסמים, ביניהם מקסים ונגרוב.
  
בקונצרט משתתפת גם הפסנתרנית הישראלית- אמריקאית שירה שקד. הפסנתרנית חיה בניו יורק ומופיעה בישראל ובארצות נוספות. בשנת 2014 היא לקחה חלק בהופעתו של מקסים ונגרוב בישראל. היא ניגנה בתזמורת הסימפונית של ירושלים, "village festival" בניו יורק, פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית, והרבה אחרים. שירה שקד נולדה ב- 1981 והתחילה ללמוד לנגן על פסנתר בגיל 4. היא למדה באקדמיה למוזיקה בתל אביב ובאקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים תחת הנחייתו של פרופסור ואדים מונסטירסקי. נכון להיום היא לומדת לתואר שלישי באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק.
 

 

מערכת Orphusגילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter